درست راه

چپ و راست، گمراهی است؛ راه درست، راه میانه است. امیرالمومنین علیه السلام

درست راه

چپ و راست، گمراهی است؛ راه درست، راه میانه است. امیرالمومنین علیه السلام

شیخیه به طرفداران شیخ احمد احسائی و بعدها سید کاظم رشتی گفته می شود. احسائی معتقد بود که باور ملاصدرا در زمینه معاد جسمانی در حقیقت انکار این آموزه است و کوشید خودش به شبهه آکل و ماکول پاسخ دهد. وی در مقام پاسخ به شبهات پیرامون معاد جسمانی و معراج جسمانی، جسد هورقلیایی را مطرح کرد. به باور او انسان دارای دو جسد است: جسد عنصری و مادی که با مرگ آدمی تجزیه می‌شود؛ و جسد هورقلیایی که یک جسم لطیف است و با آدمی باقی می ماند و در آخرت وارد بهشت یا جهنم خواهد شد. احسائی بعدها از این باور در زمینه پاسخ به شبهه طول عمر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم بهره برد و مدعی شد: حضرت در عصر غیبت دارای جسم هورقلیایی است و در اقلیم هشتم، یعنی عالمی که بین عالم ملک و ملکوت می‌باشد، زندگی می کند. پس از طرح این نظریه این سوال پیش آمد که امامی که در عالم هورقلیا زندگی می کند چگونه با انسان‌ها که در اقالیم سبعه و جهان مادی زندگی می‌کنند در ارتباط است. شیخیه در مقام پاسخ به این سوال، آموزه رکن رابع را مطرح کردند و مدعی شدند در هر زمانه‌ای انسان کاملی که نائب خاص است، واسطه بین شیعیان و امام زمان می‌باشد. در یک جلسه این آموزه شیخیه مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که چرا این آموزه قابل پذیرش نمی‌باشد. برای گوش‌دادن به صوت این جلسه به نشانی پایین مراجعه نمایید:

https://eitaa.com/dorusehowzeh/377

https://t.me/emamatshenakht/233

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی