یکی از ادله شیعه مبنی بر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و همچنین یازده تن از فرزندان معصوم این امام همام، آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء است. از این آیه با عناوینی همچون «اولی الامر» و «اطاعت» نیز یاد میشود. درباره اینکه مراد خداوند از «اولی الامر» در این آیه شریفه چه کسانی هستند، اختلاف است؛ به گونهای که نزدیک به ۱۵ قول در این زمینه مطرح شده است. در راستای بررسی اینکه کدامیک از این اقوال درست هستند، نخست این آیه شریفه را مورد بحث قرار دادیم و سپس با نتایج به دست آمده به سراغ مصادیق ادعایی رفتیم تا ببینیم کدامیک از آنها میتوانند مراد الهی از «اولی الامر» باشند. پس از انتخاب قول صحیح به سراغ شبهات، اشکالات و ابهامات این قول رفتیم و آنها را نیز بررسی کردیم. مباحث پیرامون این آیه شریفه در ۱۷ جلسه به پایان رسید. عناوین اهم مطالب این جلسات و همچنین نشانی صوت آنها بر این پایه هستند:
۱. بررسی دلالت آیه بر لزوم وجود امام در هر زمانی
۲. بررسی دلالت آیه بر لزوم عصمت امام
۳. نقد ادعای ابنتیمیه مبنی بر دلیل قرآنی نداشتن شیعه در بحث امامت
- بیان چیستی دلیل قرآنی
۴. طرح اقوال مختلف درباره مصادیق اولو الامر
۵. نقد و بررسی اقوال مختلف درباره اولو الامر
۶. نقد و بررسی دو سبب نزول ادعاشده برای آیه
۷. طرح دیدگاه شیعه و دلیل آن
- ادله قرآنی دیدگاه شیعه درباره مصادیق اولو الامر
- ادله تاریخی دیدگاه شیعه درباره مصادیق اولو الامر
- لزوم افضلیت مصادیق اولو الامر
۸. شبهات و ابهامات پیرامون دیدگاه شیعه
- شبهه «با توجه به "منکم" متوجه میشویم "اولو الامر" افرادی عادی و غیر معصوم هستند»
- شبهه «در دسترس نبودن ائمه شیعه»
- شبهه «اطاعت شیعه از مراجع غیر معصوم»
- شبهه «مشروطنبودن فعل اطیعوا»
- شبهه «منافات جمعبودن "اولی الامر" با قول شیعه به امامت یکنفر در هر زمان»
- شبهه «واجبنبودن اطاعت از #امیرالمؤمنین در زمان نزول آیه»
- شبهه «توبه و استغفار نشانه معصومنبودن»
- شبهه «اختلاف ائمه شیعه با هم»
- شبهه «اختلاف روش و رویکرد ائمه شیعه»
- شبهه «اختلاف احادیث ائمه شیعه با هم»
۹. روایات معرفیکننده مصادیق اولی الامر
علاقهمندان به این مباحث میتوانند برای دسترسی به صوت این جلسات به اینجا مراجعه کنند:
https://t.me/dmaktabalvelayah/651